Spanyol visszatekintő (Forma-1)
2005.05.07. 09:39
Spanyol visszatekintő
Az első hivatalos Spanyol Nagydíjat 1951-ben rendezték, és bár jókora megszakításokkal tarkítva, de a verseny mind a mai napig megrendezésre kerül. A viadaloknak nem kevesebb mint 5 versenypálya szolgált helyszínéül: Pedralbes (1951, 1954), Jarama (1968, 1970, 1972, 1974, 1976-79, 1981), Montjuich Park (1969, 1971, 1973, 1975), Jerez (1986-1990), és a ma is használatos pálya, Barcelona (1991-2004). A futamok a helyi klímához igazodva többnyire bizony elég forróak voltak.
Győzelmek:
Pilóták:
Michael Schumacher (6), Jackie Stewart, Nigel Mansell, Alain Pros, Mika Hakkinen (3)
Csapatok:
Ferrari (9), McLaren (7), Lotus, Williams (6)
Motorgyártók:
Ford (11), Ferrari (9), Renault (7)
Dobogós helyezések:
Pilóták:
Michael Schumacher (11), Alain Prost (7), Nigel Mansell (6)
Csapatok:
Ferrari (26), McLaren (21), Williams (12)
Motorgyártók:
Ford (33), Ferrari (26), Renault (14)
Pole pozíció:
Pilóták:
Michael Schumacher (7), Ayrton Senna (4), Jacques Lafitte, Alberto Ascari, Niki Lauda, Mario Andretti, Jacky Ickx, Mika Hakkinen (2)
Csapatok:
Ferrari (11), McLaren (7), Lotus, Williams (5)
Motorgyártók:
Ferrari (11), Ford (8), Renault (6)
Leggyorsabb körök:
Pilóták:
Michael Schumacher (7), Riccardo Patrese, Nigel Mansell, Mario Andretti, Jacky Ickx, Mika Hakkinen (2)
Csapatok:
Ferrari (11), Williams (6), McLaren (5)
Motorgyártók:
Ferrari (11), Ford (10), Renault (4)
Megszerzett pontok:
Pilóták:
Michael Schumacher (90), Nigel Mansell, Alain Prost (48)
Csapatok:
Ferrari (199), McLaren (172), Williams (127)
Motorgyártók:
Ford (282), Ferrai (200), Renault (122)
Évfordulók a verseny hétvégéjén:
Május 8. Vasárnap Jacques Villeneuve rajthoz fog állni a Spanyol Nagydíjon - édesapja halálának 23-ik évfordulóján. 1982-ben ezen a napon vesztette életét Gilles Villeneuve, Zolder-ben, a Belga Nagydíj edzésén.
28 évvel ezelőtt, az 1977-es Spanyol Nagydíjon Jacques Lafitte megszerezte élete első leggyorsabb körét. Csapata, a Ligier szintén első leggyorsabb körét ünnepelhette.
A múlt Spanyol Nagydíjai:
1951 - Az első Spanyol Nagydíj egyben az 1951-es év utolsó viadala is volt, ami a két legenda, Alberto Ascari és Juan-Manuel Fangio harcát hozta. A pole-t Ascari szerezte meg, de a versenyen Fangio bizonyult jobbnak, megfutva a leggyorsabb kört is. Ascari egyetlen körrel a vége előtt kiállni kényszerült gumijai miatt. Ezzel el is dőlt a bajnokság sorsa, a serleget Fangio vihette haza.
1954 - A második viadalra már bajnokként érkezett Fangio, a versenyen azonban nem ő volt a győztes. Az első rajtkockát és a verseny leggyorsabb körét is Ascari szerezte meg, a versenyen azonban a Lancia kuplungja megadta magát. A futamot Mike Hawthorn nyerte a Ferrari-val.
1968 - 14 év kihagyás után Jarama lett az új helyszín. Chris Amon, aki valószínűleg gyerekkorában egyetlen négylevelű lóherét sem talált, megszerezte a rajtelsőséget. de ahogy egész Forma 1-es karrierje során végig, most is megfosztotta Fortuna a győzelem esélyétől. A Ferrari üzemanyagrendszer meghibásodott, Amon kiállt, és a versenyt Graham Hill nyerte meg a Lotus-ban. A leggyorsabb kört Jean-Pierre Beltoise futotta, ami a saját és a Matra csapat első ilyen diadala volt.
1969 - A pole és a leggyorsabb kör is Jochen Rindt-é a Lotus kormányánál, a versenyen azonban az egyik vezetőszárny lerepült Rindt, autójáról, és csúnyán össze is tört. Rindt ezúttal még sértetlenül kászálódott ki a roncsból. Chris Amon ismét csaknem féltávig vezetett, ekkor adta csak fel a Ferrari-motor. A versenyen végül Jackie Stewart láthatta meg elsőnek a kockás zászlót.
1970 - A rajtelsőséget Jack Brabhem szerezte meg, saját csapatának autójában ülve, és a verseny leggyorsabb köréhez is az ő nevét jegyezték be. A győzelmet viszont ezúttal is Stewart aratta, rajttól célig vezetve. A verseny első körében Jacky Ickx és Jackie Olivier ütközött, és mind a két autó kiégett (kép). A pilóták sérülés nélkül megúszták.
1971 - Jackie Stewart tripláz, a Tyrrell első győzelmét szerezve. A pole-t és a leggyorsabb kört ezúttal sem ő tudhatja magáénak, ebben az évben Jacky Ickx és a Ferrari hódítja el ezeket a kiváltságokat.
1972 - Jacky Ickx ismétli meg előző évi teljesítményét, megszerzi a rajtelsőséget és a futamon megtett leggyorsabb kört, de győznie ebben az évben sem sikerül az esős futamon, a serleget Emerson Fittipaldi emelheti a magasba, aki a Lotus-nál versenyzett abban az évben.
1973 - Ismét Fittipaldi győz, és a hagyományoknak megfelelően a pole és a leggyorsabb kör valaki másé - ezúttal csapattársáé, a másik Lotus-t kormányzó Ronnie Peterson-é.
1974 - Niki Lauda szakit a hagyományokkal, és úgy nyeri meg a futamot, hogy mindent besöpör - pole-t leggyorsabb kört és győzelmet. Ez volt az osztrák pilóta első, és a Ferrari 50. futamgyőzelme. Chris Amon immáron csapatfőnökként próbálkozott, de a szerencse így sem szegődött mellé, első nagydíjukon induló autói kvalifikálni sem tudták magukat.
1975 - Az edzésen Niki Lauda szerezte meg az elsőséget, a futamon azonban tragédia történt, Rolf Stommelen autója irányíthatatlanul pörögve a nézők közé csapódott, és 5 embert megölt. A futamot a 29-ik körben megállították. Ekkor Jochen Mass haladt az élen, így a győzelem őt illette meg.
1976 - A futamot a két McLaren és Niki Lauda Ferrarija uralta. A győzelmet végül James Hunt szerezte meg, Lauda a második helyen ért célba. A leggyorsabb kört teljesítő Jochen Mass motorikus meghibásodás miatt kiállni kényszerült.
1977 - Mario Andretti a Lotus-szal rajt-cél győzelmet aratott, csak a leggyorsabb kört sikerült Jacques Lafitt-nek a Ligier-vel elcsípnie.
1978 - Andretti ezúttal megszerez minden elsőséget amit lehet, és mesterhármassal veszi az akadályt, útban első bajnoki címe felé.
1979 - A pole-ból induló Jacques Lafitte, a 16. körben kiállni kényszerül, csapattársa, Patrick Dépailler azonban megszerzi a győzelmet a Ligier csapat számára. Gilles Villeneuve, bár csak a hetedik helyen tudja behozni a Ferrari-t, megfutja a leggyorsabb kört.
1981 Jacques Lafitte ismét az élről indulhat, de hatalmas küzdelemben Gilles Villeneuve elveszi tőle a győzelmet, a célban alig 2 tizedmásodperc különbséggel érkezve. A leggyorsabb kört Alan Jones teljesíti a Williams-szel.
1986 - 5 év után egy másik éra pilótái mérték össze tudásukat, ezúttal már Jerez-ben. A pole-t az edzéskirály, Senna szerezte meg, és az első helyet sikerült is megőriznie, de csak rettenetes küzdelemben. A leggyorsabb kört is teljesítő Nigel Mansell Williams-e mindössze 0.014 másodperccel ért a Lotus mögött célba.
1987 - Ebben az évben Mansell csapattársa, Piquet indulhatott az élről, a versenyen viszont ezúttal Mansell győzni tudott. Senna csak az ötödik rajtkockát és helyezést tudta megszerezni, míg a leggyorsabb kör Gerhard Berger és a Ferrari nevéhez fűződik.
1988 - A rajtelsőséget ha csak 0.067 másodperccel is, de Senna szerezte meg a nagy ellenfél és csapattárs Prost előtt. A versenyen azonban Prost megfutotta a leggyorsabb kört és bezsebelte a győzelmért akkoriban járó 9 pontot is.
1989 - Senna harmadikként a Spanyol Nagydíjak történetében mesterhármassal nyeri a futamot, nagy fölénnyel, rajt-cél győzelmet aratva.
1990 - Senna pályafutása 50. edzéselsőségével ismét az élről indulhat, de a McLaren ezúttal cserbenhagyja, és a futamgyőzelem az immár Ferrari-val küzdő Prost-é lesz. Riccardo Patrese, bár csak az 5. helyen ér be, megfutja a verseny leggyorsabb körét.
1991 - Az első Barcelona-ban rendezett futamon a pole-t ezúttal nem Senna, hanem csapattársa, Gerhard Berger szerzi meg. Elektronikus hibák miatt Berger fel kell adja a küzdelmet, és a Williams-ek dominálnak. Mansell győzelmet arat, Patrese pedig a leggyorsabb kört futja, igaz csak harmadikként ér célba.
1992 - Nigel Mansell kiautózza a Williams-ben lévő potenciált, és mesterhármassal egybekötve szerzi meg 25-ik Forma-1-es futamgyőzelmét. Az esőfutamon Michael Schumacher ér be másodiknak a Benetton-nal, harmadik Jean Alesi és a Ferrari.
1993 - Az előző évihez hasonló fölényben lévő Williams nem igazán verhető, Alain Prost könnyen nyeri a futamot és szerzi 25-ik pole-ját, de a leggyorsabb kört és vele a harmadik helyet Schumacher csípi meg. A gyengülő McLaren-nel Senna a második helyen ér célba.
1994 - Az első rajtkocka Michael Schumacheré, és ő futja a verseny legjobb körét is, de a győzelmi trófea a nagy ellenfél, Damon Hill gyűjteményébe kerül. David Coulthard első versenyén elektronikus hiba miatt kiesik.
1995 - Schumacher ismét az élről indulhat, megszerezve a Benetton 10-ik pole-ját, és rajt-cél győzelemmel veszi át a vezetést a bajnokságban Damon Hill-től, aki csak a leggyorsabb körrel vigasztalódhat.
1996 - A Ferrari-hoz átigazoló Schumacher győz az esőfutamon, az első győzelmét szerezve a maranello-i csapattal, és saját 20-ik elsőségét, megfutva a leggyorsabb kört is a szakadó esőben. Az élről induló Damon Hill kipördült, másodiknak az első Forma 1-es szezonját teljesítő Jacques Villeneuve fut be a másik Williams-szel.
1997 - Hill már az Arrows-nál, így a még mindig domináns Williams páros ezúttal Villeneuve és Frentzen indulnak az élről. Villeneuve megnyeri a futamot, de nagy meglepetésre a leggyorsabb kör Giancarlo Fisichelláé, a saját és a Jordan csapat első ilyen trófeáját szerezve.
1998 - A feltámadó McLaren-ben Mika Hakkinen mesterhármassal győz, a második helyet csapattársa, David Coulthard szerzi meg. A 3. helyezett Schumacher csaknem egy perc lemaradással ér célba.
1999 - A pole-t ismét Mika Hakkinen szerzi meg, ám ezúttal a 4. helyről induló Schumacher is csak 0.189 másodpercre van tőle, nagyon szoros az eleje. A futamon azonban Hakkinen és Coulthard már nem ismer tréfát, és ismét kettős McLaren győzelem születik, a tavalyi sorrendben. Schumacher csak a leggyorsabb körnek és a viszonylag kevés lemaradásnak örülhet csak.
2000 - Hakkinen harmadszor is győzni tud, ezúttal azonban már nagyon komoly ellenállással kell megküzdenie Schumacher részéről, aki az első rajtkockát is megszerezte.
2001 - Az első rajtkockát megint Schumacher szerzi meg, és a verseny során is ő futja a leggyorsabb kört, de Hakkinent ezzel sem tudta volna megállítani. Azonban a finn pilótát megállította saját autója, az utolsó előtti körben, kuplunghibával. Schumacher így mesterhármassal tud győzni.
2002 - Az uralkodó Ferrari F2002-ben Schumacher minden nagyobb nehézség nélkül kaszálja be a pole-t, a leggyorsabb kört, és a futamgyőzelmet.
2003 - Az ezen a versenyen bemutatkozó Ferrari F2003-as igencsak versenyképesnek bizonyul, és Schumacher pole-ból indulva megnyeri a versenyt, de Fernando Alonso a Renault-ban megdolgoztatja a győzelemért. A leggyorsabb kört a csapattárs, Rubens Barrichello szerzi meg a másik Ferrari-val.
2004 - A Ferrari ebben az évben is nagyon erős, Schumacher egy elrepedt kipufogóval, de mesterhármassal fejezi be a hétvégét.
|