Imolai visszatekintő (Forma-1)
2005.05.07. 09:35
Imolai visszatekintő
Az első versenyt Imolában 1980-ban rendezték, ám ekkor még nem San Marino-i Nagydíj volt a futam hivatalos neve. Ebben az évben az Olasz Nagydíj helyszíne volt a pálya, 1950 óta és mind a mai napig az egyetlen alkalom, amikor nem Monza adott otthont az olasz versenynek. 1981-től már San Marino-i Nagydíj néven rendezték a versenyt, és az elmúlt évek huzavonái ellenére azóta is minden évben útjára indul a Forma-1 mezőnye a híres-hírhedt pályán.
Győzelmek:
Pilóták:
Michael Schumacher (6), Alain Prost, Ayrton Senna (3)
Csapatok:
Williams (8), Ferrari (7), McLaren (6)
Motorgyártók:
Renault, Ferrari (7), Honda (4)
Dobogós helyezések:
Pilóták:
Michael Schumacher (10), Alain Prost (6), Gerhard Berger, Ayrton Senna (5)
Csapatok:
Ferrari (22), McLaren(17), Williams (15)
Motorgyártók:
Ferrari (22), Honda, Renault (13)
Pole pozíció:
Pilóták:
Ayrton Senna (8), Michael Schumacher (4), René Arnoux (3)
Csapatok:
McLaren (8), Ferrari (5), Williams (4)
Motorgyártók:
Renault (9), Honda (6), Ferrari (5)
Leggyorsabb körök:
Pilóták:
Michael Schumacher (4), Alain Prost (3), Gerhard Berger, Riccardo Patrese, Nelson Piquet, Damon Hill (2)
Csapatok:
Ferrari (9), Williams (8), McLaren (4)
Motorgyártók:
Ferrari (9), Renault (5), Honda (4)
Megszerzett pontok:
Pilóták:
Michael Schumacher (84), Alain Prost (49), Ayrton Senna (38)
Csapatok:
Ferrari (166), Williams (143), McLaren (141)
Motorgyártók:
Ferrari (170), Renault (124), Ford (108)
Évfordulók a verseny hétvégéjén:
Április 22.
27 éves lesz Esteban Tuero. Az argentin pilóta 1998-ban 16 futamon indult a Minardival. Legjobb eredménye egy 8. hely volt.
Április 23.
44. születésnapját ünnepli Pierluigi Martini. Az olasz születésű versenyző megszakításokkal ugyan, de 10 évet töltött a Forma-1 világában, 1985-től 1995-ig, főleg a Minardinak versenyezve. Harciasságával szerzett magának hirnevet, valamint két 4., és négy-négy 5. és 6. helyezést.
Az elmúlt versenyek:
1981 - Az első San Marino-i Nagydíj esős időben zajlott. A pole-t és a leggyorsabb kört is a legendás Gilles Villeneuve szerezte meg a Ferrarival, de a Tifosi-k legnagyobb bánatára végül csak a 7. helyen sikerült célba érnie. A trófeát Nelson Piquet vihette haza.
1982 - Az első rajtkockából René Arnoux indulhatott a Renault-val, ám az ő versenye a 45. körben motorhiba miatt véget ért, és a hazai tömeg a két Ferrari, Gilles Villeneuve és Didier Pironi harcát izgulhatta végig, egészen a célig. A futamot végül Pironi nyerte, és megfutotta a leggyorsabb kört is. Sokak szerint ez a csapaton belüli vetélkedés vezetett Gilles Villeneuve halálához a következő futam edzésén, Zolder-ben.
1983 - Arnoux ezúttal a Ferrari-val szerzett rajtelsőséget az imolai pályán, és bár győzni ebben az évben sem tudott, a 3. helyre behozta a piros autót. A győzelmet így is a Ferrari könyvelhette el, a 2. sorból rajtoló Patrick Tambay révén. A második Alain Prost lett, a leggyorsabb körrel pedig Riccardo Patrese vígasztalódhatott, aki kipördült a nagy hajsza végén.
1984 - Ebben az évben nem a Ferrari uralta a pályát. A pole-t és a leggyorsabb kört is Nelson Piquet szerezte meg a Brabham ülésében, azonban a turbófeltöltő hibája miatt fel kellett adja a versenyt, és a győzelmet a rajtnál élre álló és végig vezető Alain Prost szerezte meg.
1985 - A rajtelsőséget Ayrton Senna szerzi meg, egy hosszú sorozat nyitányaként, ám 2 körrel a vége előtt elfogyott a benzin a Lotus-ból, így a győzelemnek csapattársa, Elio de Angelis örülhetett. A leggyorsabb kört a Ferrari-s Michele Alboreto futotta.
1986 - Senna ismét megszerzi a rajtelsőséget, pályafutása során a tizediket, de ismét a verseny feladására kényszerül, ezúttal autója felfüggesztése mondja fel a szolgálatot. A versenyen Nelson Piquet futotta a leggyorsabb kört a Williams-szel, de nem tudta utolérni Alain Prost-ot, aki megnyerte a futamot.
1987 - Nem túl nagy meglepetésre ismét Senna rajtolhatott az élről, amivel ezúttal a Honda ünnepelhette 10. rajtelsőségét. Senna ebben az évben be is tudta fejezni a versenyt, Nigel Mansell Williams-e mögött. Teo Fabi a Benetton-nal hiába futotta a leggyorsabb kört, 8 körrel a vége előtt a turbó hibája miatt kiállni kényszerült.
1988 - Senna ezúttal odaér, és a már hagyományosan megszerzett pole után végre győzni is sikerül Imolában, bár végig Prost-tal a sarkában, aki meg is futja a verseny leggyorsabb körét.
1989 - A verseny szinte pontosan úgy alakult, mint az előző évben: Senna indult az élről, és ott is fejezte be a versenyt, mögötte Prost, aki a leggyorsabb kört adhatta dicsőség-listájához. Ám a verseny mégsem alakult szokványosan, mivel Berger Ferrarija az ötödik körben látványosan és ijesztően kiégett. A versenyt leállították, majd újraindították, és az eredményeket összeadták.
1990 - Senna indul az élről ebben az évben is, de két futam után újra kifogy a szerencséből, és a 4. körben fel kell adja a küzdelmet. A serleget Riccardo Patrese vehette át, Berger és a leggyorsabb kört futó Alessandro Nannini-t megelőzve.
1991 - Senna ismét elsőként véghat neki a versenynek, és ismét sikerül győznie.Másodikként csapattársa, Berger ér célba, miközben a leggyorsabb kört is megszerzi. A két Ferrari-s, Prost és Alesi már a verseny legelején kicsúsznak. Az olasz szurkolók Pierluigi Martini és a Minardi 4. helyének örülhetnek.
1992 - A Williams-ben ülve Nigel Mansell rajt-cél győzelmet arat a pole-ból indulva, a leggyorsabb kört csak csapattársa, Patrese tudja elvenni tőle.
1993 - Ezúttal Alain Prost uralta a mezőnyt a Williams-el, és a pálya történetében először sikerül mesterhármassal győznie. Az esőfutamon Michael Schumacher ér be másodikként, a harmadik helyet Martin Brundle szerzi meg a Ligier-nek.
1994 - A futam, amit minden Forma-1 rajongó ismer, és amire mindenki emlékszik, aki látta. A Forma-1 fekete hétvégéjén balesetek sora hívta fel a figyelmet arra, hogy a felgyorsult versenyeken új biztonsági intézkedésekre van szükség.
Az edzésen először Rubens Barrichello szenved komoly balesetet, és bár végül súlyosabb sérülés nélkül emelik ki autójából, a tragédia nagyon közeli volt. Alig néhány órával később Roland Ratzenberger 300 km/h-s sebességgel a falnak csapódik. Mire a pörgő roncs megáll, az osztrák pilóta már nem él. A sötét előjelek ellenére a mezőny elindul vasárnap, ám mindjárt a rajtnál Pedro Lamy és JJ Lehto ütköznek, és a szétrepülő törmeléktől 4 néző sérül meg.
Az edzésen Ayrton Senna megszerzi 65. rajtelsőségét, és a baleset után a biztonsági autó mögött körözve várja az újraindítást, mögötte Schumacher Benettonjával. Amint elengedik a mezőnyt, Senna autója a Tamburello kanyarban nagy sebességgel kivágódik a pályáról, és látszólag nem túl éles szögben a falnak csapódik. Ám az ütközés során a felfüggesztés darabjai súlyos fejsérülést okoznak a háromszoros bajnoknak. Azonnal kórházba viszik, de Ayrton Senna életét már nem tudják megmenteni.
A versenyt Michael Schumacher nyeri, de ez a hétvége nem egy ember győzelméről és a versenyről, hanem több ember haláláról és sokak sérüléséről szólt.
Az imolai pályát átépítették, és a Forma-1 biztonsági szabályait nagyon komolyan megreformálták.
1995 - A Pole-t Michael Schumacher szerzi meg a Benetton-nal, de az esős verseny elején hibázik és kiesik. A futamot igy a nagy rivális, Damon Hill nyeri, mögötte a két Ferrari-val, Alesivel, és a leggyorsabb kört futó Bergerrel.
1996 - A pole ebben az évben is Michael Schumacheré, ezúttal már a Ferrari-ban, de a versenyen nem tudott mit kezdeni Hill Williams-ével, aki a leggyorsabb kört is bezsebelte a futamgyőzelem mellett.
1997 - A rajtelsőség Jacques Villeneuve-é, apja nyomdokaiban, ám a futamot a 41. körben fel kell adja. Heinz-Harald Frentzen élete első futamgyőzelmét aratja, az egyetlent a Williams csapattal, és a leggyorsabb kört is megfutja. A 200-ik futamát ünneplő Berger a 4. körben kipördül.
1998 - A McLaren-nel David Coulthard indul az élről, és ott is fejezi be a versenyt, rajt-cél győzelemmel, mögötte az üldöző és leggyorsabb kört teljesitő Schumacherrel.
1999 - Mika Hakkinen-é az első kocka ebben az évben, ám a versenyen hibázik és kiesik, és így Michael Schumacher viszonylag könnyen szerzi meg a győzelmet, megfutva hozzá a leggyorsabb kört is.
2000 - Ismét Hakkinen rajtolhat elsőként, és bár ezúttal végig megy és övé a leggyorsabb kör is, nem tudja megfogni Schumachert, aki szoros csatában győz.
2001 - Továbbra is egy McLaren, ezúttal David Coulthard kvalifikálja magát elsőként a versenyre, de a futamon aztán kicsit felborulnak a papírformák. Az eseménydús viadalon Ralf Schumacher tud diadalmaskodni a Williams-ben, megszerezve ezzel a saját és a Williams-BMW együttműködés első győzelmét, és az abban az évben visszatérő és épp ezen a futamon 1000-ik rajtját teljesitő Michelin első győzelmét 1981 óta. Hab a tortán a leggyorsabb kör a világbajnok öccse számára.
2002 - A Ferrari F2002 nemigen volt verhető, és 1981 után ismét két Ferrari haladt át elsőnek a célvonalon. Schumacher elsőnek indult, elsőként ért célba, Rubens Barrichello a második helyért járó serleget és a leggyorsabb kör emlékét vihette haza.
2003 - A Schumacher-testvérek annak ellenére rajthoz állnak, hogy édesanyjuk a verseny előtti napokban hunyt el. Ralf a negyedik lesz a Williams-el, Michael pedig pole pozíciót, leggyorsabb kört és futamgyőzelmet szerez.
2004 - Az tűzpiros F2004 szintén nem egy könnyen átugorható valami volt, de Jenson Button ennek ellenére megszerzi a pole-t Michael Schumacher elől, az elsőt saját maga és a feltörekvő BAR csapat számára. Schumacher végül némi kiszorítósdi után az első körökben Montoyával könnyedén nyeri a futamot, mögötte Button és Montoya
|