Ausztrál visszatekintő (Forma-1)
2005.05.07. 09:33
visszatekintő
Ausztrál visszatekintő
Pályák:
Adelaide: 1985-1995
Melbourne: 1996-2004
Győzelmek:
Pilóták:
Michael Schumacher (4), Gerhard Berger, Ayrton Senna, David Coulthard, Alain Prost, Damon Hill (2)
Csapatok:
McLaren (8), Ferrari (6), Williams (5)
Motorgyártók:
Ferrari (6), Honda, Renault (4)
Dobogós helyezések:
Pilóták:
Michael Schumacher (6), Gerhard Berger, Alain Prost, David Coulthard (4)
Csapatok:
McLaren, Williams, Ferrari (16)
Motorgyártók:
Ferrari (16), Renault (12), Mercedes, Honda (8)
Pole pozíció:
Pilóták:
Ayrton Senna (6), Michael Schumacher, Mika Hakkinen, Nigel Mansell (3)
Csapatok:
McLaren (8), Williams (6), Ferrari (5)
Motorgyártók:
Renault (6), Honda, Ferrari (5)
Leggyorsabb körök:
Pilóták:
Michael Schumacher (5), Gerhard Berger, Kimi Raikkönen, Damon Hill (2)
Csapatok:
Williams(6), Ferrari, McLaren (5)
Motorgyártók:
Ferrari (6), Honda, Renault (4)
Megszerzett pontok:
Pilóták:
Michael Schumacher (57), Gerhard Berger (41), David Coulthard (33)
Csapatok:
Ferrari (133), McLaren (127), Williams (126)
Motorgyártók:
Ferrari (133), Renault (114), Honda (70)
Évfordulók a verseny hétvégéjén:
Március 4-én lenne 69 éves Jim Clark, a Forma 1 kétszeres világbajnoka, aki 32 éves korában egy edzésen vesztette életét 1968 tavaszán. Halálakor szinte valamennyi jelentősebb rekordot ő tartotta a Forma 1 világában.
33-ik születésnapját ünnepli Jos Verstappen, egykori F1 pilóta, a holland szurkolók kedvence.
Március 5-én lesz 30 éves Luciano Burti, aki a Ferrari tesztpilótájaként szerzett hírnevet.
Az elmúlt versenyek:
1985 - Az első Ausztrál nagydíj pole-ját ki más, mint Ayrton Senna szerzi meg. A versenyen azonban a Lotus Renault motorja feladja, és a futamot a leggyorsabb kört is megfutó Keke Rosberg nyeri. Elio de Angelis-t kizárják, mert induláskor rossz rajtrácsra állt fel...
1986 - Senna most nem bír a két Williams-el, Mansell és Piquet indulhat az első sorból. A csak negyedik helyről, több mint egy másodperces hátránnyal kvalifikáló Prost nyeri a futamot (és a VB-t), Piquet csak a leggyorsabb körrel vigasztalódhat, aki ezzel be is állítja az akkori csúcsot, 7 leggyorsabb versenyen futott kör egy szezonban.
1987 - Berger a Ferrari-val letarolja a mezőnyt. Végül csak heten fejezik be a versenyt, de Berger már az időmérőn is hét tizedet adott a második Prostnak, megérdemelten arat rajt-cél győzelmet, és szerzi meg élete első mesterhármasát.
1988 - Senna és Prost, mint egész évben. A pole természetesen Senna privilégiuma, de a Professzor a versenyen már nem enged, övé a leggyorsabb kör és a győzelem - a bajnok azonban már Ayrton Senna. Prost ekkor már sorozatban dönti meg a rekordokat, ezen a futamon a legtöbb győzelem (35) legtöbb dobogós helyezés (55) és a legtöbb vezetett futam (55) a nevezetesebbek.
1989 - Tovább folyik a nagy párbaj, Senna ezúttal is gyorsabb Prost-nál az időmérőn. A verseny aztán érdekesen alakult, mivel Prost, aki ekkor már világbajnok volt, egyszerűen rajthoz sem állt az esős versenyen. Senna ütközött, végül amikor elérték a 2 órás határt és a 70. körben leintették a futamot, Thierry Boutsen (Wiliams) vezetett bő fél perccel Nannini Benettonja előtt. A leggyorsabb kört, pályafutása során az egyetlent Satoru Nakajima futotta.
1990 - A pole-t ismét Senna szerzi meg, ezzel 52-re növelve a már általa tartott pole-csúcsot, de a versenyen végül kipördült, és Piquet tudott győzni a Benettonnal, a leggyorsabb kört megfutó Ferrari-s Mansell előtt.
1991 - Az esőverseny mindössze 24 percig tart, ennyit engedtek meg a versenybírák a vizes roncsderbiből. 24 perc után Senna végre győzni tud az Ausztrál Nagydíjon. Övé a pole is, de a leggyorsabb kört és ezzel a mesterhármast elhalássza előle (majdnem szó szerint...) Gerhard Berger.
1992 - A Williams hasonló éve, mint a McLaren ?88-as tarolása. A pole-t Mansell szerzi meg, a tizennegyediket abban az évben, ez azóta sem sikerült senkinek. A versenyen azonban Sennával ütköznek, így a futam végül Berger és Michael Schumacher csatájáról szól. Berger megszerzi a győzelmet, Schumacher 0.7 másodperccel mögötte ér célba, és megfutja a leggyorsabb kört.
1993 - A visszatérő Prost a még mindig fölényesen jobb Williams-ben világbajnokként érkezik karrierje utolsó futamára, de már nem harcol a régi tűzzel. A pole és a futamgyőzelem a nagy rivális, Senna dicsőséglistájára kerül, a leggyorsabb kört pedig csapattársa, Damon Hill futja. A modern Forma-1 előtti éra két legnagyobb formátumú alakja utolsó összecsapása Senna győzelmével zárul, utolsó rekordjaikat döntik. Prost a legtöbb dobogós helyezés-t (106) állítja itt be, Senna 62-re növeli pole-jainak számát, és a sors iróniájaként ekkor mind a ketten 84-re növelik azon futamok számát, ahol vezető pozícióban futottak legalább egy kört. Alain Prost végleg visszavonult, 3 versennyel később Ayrton Senna életét veszti Imolában.
1994 - A nevezetes futam, ahol Michael Schumacher először lett világbajnok, a Benetton Ford volánjánál. Emellett megfutotta a leggyorsabb kört is, de ütközését Damon Hill-el a mai napig vitatják. A pole-t és a futamgyőzelmet, az utolsót Forma 1-es pályafutása során Nigel Mansell szerzi meg.
1995 - Hill rendesen törleszt, úgy nyeri a versenyt és szerez mesterhármast (Pole, leggyorsabb kör, győzelem), hogy a mögötte másodikként célbaérő Panis két kört kap tőle. Az utolsó Adelaid-ben rendezett futam nem hazudtolja meg magát, a szűk utcai pályán csak nyolcan érnek célba. Hakkinen kis híján életét veszti, amikor a falnak csapódik.
1996 - Az első futam az új pályán, Melbourne-ben, és ahogy Adelaid hagyományosan a zárófutam volt eddig, most az Ausztrál nagydíj az évadnyitó verseny. A futamon a két Williams-nek nemigen volt ellenfele, legfeljebb önmaguk. A pole-t megszerző, leggyorsabb kört futó, és a verseny utolsó szakaszáig vezető Jacques Villeneuve olajnyomás-probléma miatt lassítani kényszerült, és a futamgyőzelmet csapattársának, Damon Hill-nek átengedni. A legendás Gilles Villeneuve fia első futamán pole pozícióval és leggyorsabb körrel tudott bemutatkozni.
1997 - Ebben az évben nem volt szerencséjük a Williamseknek, Frentzen, aki élete első leggyorsabb körét futotta fékproblémák miatt kiállt, a pole-ból induló Villeneuve pedig a rajt után ütközött. A futamot végül David Coulthard nyerte, a hosszú ideje gyengélkedő McLaren sikertelenségi sorozatát szakítva meg.
1998 - Előrevetítve az azévi tendenciát, a versenyt a két McLaren fölényesen nyerte. Mika Hakkinen rettenetes mesterhármassal tette meg az első lépést világbajnoki címe felé, rögtön az első futamán győzelemmel ajándékozva meg a Bridgestone-t. Michael Schumacher, ahogy addig szokta, most sem tudott célbaérni Ausztráliában.
1999 - A kvalifikáció nem sok változást ígért az előző évhez képest, Mika Hakkinen-t csak csapattársa tudta valamelyest megközelíteni, ám a futamon (ismét csak előrevetítve az év eseményeit...) hatalmas roncsderbi után kicsit összekeveredve ért célba a mezőny. Michael Schumacheré lett a leggyorsabb kör, egy kör hátránnyal, Eddie Irvine pedig első futamgyőzelmét aratta.
2000 - A pole-t harmadszor is Mika Hakkinen szerzi meg, ám a versenyen ezúttal Schumachernek már összejön ami 7 futamon át nem, és megnyeri a versenyt. A leggyorsabb kört csapattársa, Rubens Barrichello futja a másik Ferrari-ban. A nagy ellenfél, a McLaren mindkét autója korán elvérzik, motorikus hibák miatt.
2001 - Schumacher emeli a tétet, ezúttal besöpör mindent, mesterhármassal kezdi az évet első Ferrari-s világbajnoki címe megszerzése után. Kimi Raikkönen első Forma-1-es futamán pontot szerez a Sauber-rel.
2002 - Barrichello 0.005 másodperccel ugyan, de megveri az időmérőn immár négyszeres világbajnok csapattársát, a versenyen pedig a McLaren-hez frissen szerződött Raikkönen futja a leggyorsabb kört, ám a győzelmet könnyedén szerzi meg Michael Schumacher az addig legunalmasabbnak mondott évad első futamán.
2003 - A fordulatos versenyt (és évadot) Michael Schumacher kezdhette az élről, aki végül csak 4. lett. A Schumacher-Raikkönen-Montoya-Coulthard csoportból végül Coulthard diadalmaskodott, mindmáig utolsó győzelmét szerezve. Raikkönen boxutcabeli gyorshajtásért kapott büntetést, Montoya vezető pozícióban megpördült, Schumacher a fél autóját elhagyta az egyik kerékvetőn. A leggyorsabb kört végül Raikkönen futotta a hajszában
2004 - Ez lett az az év, amit még a 2002-esnél is unalmasabbnak mondanak, és rögtön ennek megfelelően is indított Michael Schumacher, fölényes mesterhármassal nyerve az első futamot, kihasználva a tavalyi nagy ellenfelek gyengélkedését. Legiknább csak a rekordokat lehet említeni, amiket ezen a futamon megdöntött: dobogós helyezések (123), futamgyőzelmek (71), leggyorsabb körök (57), mesterhármasok (16).
|