"Ron Dennis nem ajánlott semmit"
2006.02.02. 16:32
Interjú Fernando Alonsóval.
A világbajnok Fernando Alonso igyekezett távol maradni a média kérdéseitől azóta, hogy bejelentette, 2007-től a McLaren versenyzője lesz. Rengeteg találgatás látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy mégis mi motiválhatta a váltásban, s arról is születtek pletykák, hogy problémák vannak Alonso és főnöke, Flavio Briatore között. A Renault 2006-os autójának bemutatója kapcsán azonban Alonso nem maradhatott tovább csendben, így beszélt az elkövetkező évadról, a McLaren szerződéssel kapcsolatos döntés hátteréről és Briatoréval való kapcsolatáról is. Továbbra sem tisztázott minden az Alonso-McLaren üggyel kapcsolatban, különösen arról nem tudni semmit, hogyan született meg a megállapodás, de talán egyértelművé vált néhány indok, amely alapján a spanyol a McLaren mellett döntött.
Kérdés: Milyen az R26-os a tavalyi autóhoz képest?
Alonso: Nagyon sok mindenben hasonló. Ami a karosszériát illeti, nem sok minden változott igazán drasztikusan, vezetni pedig nagyjából ugyanolyan. A benne lévő erő, sokkal kevesebbnek tűnik, ez olyasmi, amihez nekünk versenyzőknek hozzá kell szoknunk. Elégedett vagyok a csomaggal. Az ellenfeleinkhez viszonyítva megfelelő a kiindulópontunk. Javítanunk kell az autón, de egész február rendelkezésünkre áll a tesztelésre és jelen pillanatban elégedettek vagyunk. A pilóták szempontjából igazából semmi sem változott a tavalyi R25-öshöz képest.
Kérdés: Többször elmondtad, hogy az idén is ugyanaz a pilóta leszel, aki eddig voltál. Örülsz neki, hogy a csapat ugyanúgy fog kezelni és nem fognak inkább Giancarlo Fisichellára koncentrálni?
Alonso: Teljesen biztos vagyok abban, hogy segíteni fognak nekem, ahogy tavaly is tették, semmi sem változott azzal kapcsolatban, hogy egyik vagy másik pilótát hogyan segítik. Ilyet nem tervez a Renault és ez nem is olyasmi, amit tervezniük kellene. 100%-ban megbízom a Renault-ban, 2006-ban nekik dolgozom. Az 1-es számot fogom védeni, ők a köonstruktőr bajnoki címet védik, segítenünk kell egymást és biztos vagyok benne, hogy ismét meg tudjuk csinálni.
Kérdés: Változott valamit a hangulat a bejelentésed óta?
Alonso: Semmit. Semmi sem változott, ugyanazok maradtak a motivációink, ugyanúgy bízunk egymásban. Minden teljesen normális; amikor egy szerződés lejár, azt tehetsz, amit akarsz. Nem fogok a Renault-tól helytelen módon távozni, vagy éppen egy szerződés közepén. Ez olyasmi, amit mindenki megért a csapatban, és mindannyian együtt dolgozunk az idén. Ez lesz az utolsó évem a csapattal, és a jelenlegi tudásunk szerint ez az utolsó év a F1-ben a Michelin számára is. Mindannyiunknak a lehető legjobb módon kell a csapattól (vagy bármi mástól) távoznia - és ez a bajnoki cím megismétlése. Bízunk a csomagunkban és a motivációnk erősebb mint valaha, az idán a miénk az 1-es és a 2-es rajtszám és az összes szerelőés mérnök sokkal lelkesebben dolgozik, mint tavaly. És ez igaz a csapat minden tagjára, nem csak a szerelőkre és a mérnökökre. Az emberek a konyhában is boldogok, ahogy a pilóták is. Mindenki hihetetlenül motivált. Az én részemről sem változik semmi.
Kérdés: Mi lenne a legjobb búcsúajándék részedről a Renault felé?
Alonso: a legjobb ajándék mindannyiunk számára a világbajnokság megnyerése volna. Fantasztikus kapcsolatunk van. A Renault a családom volt azóta, hogy a Forma-1-be kerültem. Sokmindent adtam a Renault-nak és ők is sokmindent adtak nekem. Az egymás iránti tiszteletünk fantasztikus, és a maximumot kell az idén együtt nyújtanunk.
Kérdés: Szóval Fernando, miért hagyod el a csapatot, amely a F1-be hozott - a csapatot amellyel megnyerted a világbajnokságot, hogy ahhoz a csapathoz menj, amelyik a második lett?
Alonso: Nos, azért mert úgy érzem, ez egy szakasza a karrieremnek. 2002-ben érkeztem a Renault-val, és 2001-ben majdhogynem a Minardival harcoltak; együtt nőttünk fel és 2005-ben elártük a maximális célunkat, ami a bajnoki cím megnyerése. És most, hogy a szerződésem az év végén lejár, megnézem a lehetőségeimet. Most úgy érzem, hogy a karrieremnek ez a szakasza itt véget ér és más csapatokkal kell győznöm, új motivációt kell találnom.
Kérdés: Flavio azt mondta, hogy ő nem volt részese a tárgyalásoknak. Mikor kezdődtek a tárgyalások és te kezdeményezted őket?
Alonso: Beszélhetünk erről egy másik sajtótájékoztatón, de nem itt. Ez nem a megfelelő alkalom. Azt hiszem, hogy jó ha tisztázzuk mi történt, mik a motivációink erre az évre és mi a célunk az idén. De a részletekkel kapcsolatban, nem hiszem, hogy ez a megfelelő alkalom.
Kérdés: Gondolod, hogy a jövőben további kihívásokat keresel majd, mint például a Ferrari?
Alonso: Nem tudom.
Kérdés: Olyan ember vagy, akinek mindig új kihívásra van szüksége?
Alonso: Igen. Igen, a 2009-es év végén majd meglátom...
Kérdés: A gumiszabály és az időmérő is megváltozik az idén. Mit gondolsz, hogy fog ez menni neked?
Alonso: Nem hiszem, hogy különösebben meg fog változni az, ahogyan hozzáállunk az egyes versenyekhez. A pilóták számára a taktika lehet hogy egy kicsit összetettebb lesz; az időmérő pedig nagy kihívás lesz a technikai igazgatóknak és a mérnököknek. De a pilóták szempontjából nem igazán változik semmi. A gumiszabály? Talán nem segíti a Michelin-t jelen pillanatban, mivel fantasztikus gumink volt tavaly és egyértelmű előnyünk volt a Bridgestone-nal szemben és az idén talán elveszítjük ezt az előnyt. De 100%-ig bízunk abban, hogy a Michelin jó gumikat ad majd nekünk és semmi sem fog drámai módon megváltozni.
Kérdés: A McLrennek már most akadtak gondjai. Ők lesznek az elsőszámú kihívók?
Alonso: Nem tudom. Jelen pillanatban a legjobb csapatok a teszteken ahol részt vettünk a Honda, a Renault és a Ferrari. Ez egyértelmű volt a múlt héten Barcelonában. Azt hiszem, hogy jelenleg ezek azok a csapatok, amelyekhez viszonyítani kell, de még csak január végén vagyunk. Még várnunk kell. Három-négy fokos pályákon tesztelünk és az első három verseny teljesen más lesz. Várnunk kell, de ahogy mondtam, jelenleg ez a három csapat a legnagyobb.
Kérdés: Aggaszt, hogy a McLarennek gondjai vannak? Ez nem mutat sok jót a jövőre nézve.
Alonso: Nem, nem hiszem. Az új szabályok senkinek nem segítenek. Teljesen új motort kellett építenünk - nem tudom a McLaren mit csinált. A Renault 2005 júliusában kezdte a V8-ast tesztelni a padon. Elég későn raktuk a amotort az autóba januárban, de a motor teljesen kész volt a rengeteg teszt után, de igazából nem aggódom semmi miatt. Biztos vagyok benne, hogy az évad elején a motorok nagyon különbözőek lesznek ahhoz, hogy összehasonlítsuk őket más csapatok motorjaival, az évad közepétől a végéig viszont szerintem nagyon egyformák lesznek. Minden gyártónak lesz jó V8-asa.
Kérdés: A bejelentés, hogy csatlakozol a McLarenhez, úgy tűnt, hogy ártott a Renault-nak, és mintha téged okolnának ezért. Mt gondolsz erről?
Alonso: Beszélhetünk erről, de azt hiszem nem ma. Azt teszem, amit tennem kell és mindenki azt tehet amit akar, amikor vége egy szerződésnek egy csapattal.
Kérdés: Változott a viszony Flavio és közted?
Alonso: Nem, egyáltalán nem. Ha lehet, még erősebb.
Kérdés: Mit mondott Flavio, amikor elmondtad neki, hogy a McLarenhez szerződsz?
Alonso: Semmit. Amikor egy szerződés lejár, úgy döntesz ahogy te akarsz. Nincs ebben semmi különös.
Kérdés: De egy rivális csapthoz mész?
Alonso: Valamennyien riválisok vagyunk, 11 csapat van. A nap végén három vagy négy olyan csapat van, akik a csúcson vannak. A másik hat csapatnak több gondjuk van. Amikor egy élvonalbeli csapat tagja vagy és váltasz, jó esetben egy riválishoz mész. Ez történt és nincs más amit erről mondhatnék.
Kérdés: Flavio mikor tudta meg?
Alonso: Ez Flavióra és rám tartozik.
Kérdés: A szerződésed az utolsó versenyen vagy az év végén jár le?
Alonso: Majd meglátjuk. Jövőre kiderül.
Kérdés: Flavio még mindig a menedzsered?
Alonso: Igen, természetesen.
Kérdés: Mi nehezebb számodra, megnyerni a világbajnokságot, vagy megvédeni a címet?
Alonso: Megnyerni. Mindig nehéz volt versenyeket nyerni és mindig nehéz volt versenyképesnek lenni ebben a sportban és azt hiszem, ez a legnagyobb kihívás és a legnagyobb lehetőség egy F1-es pilótának. Minden verseny más és meegváltoztathat dolgokat, bármi történhet és talán ez az, amitől a Forma-1 olyan nagy.
Kérdés: Van bármi, amit a Renault tehetett volna annak érdekében, hogy ne szerződj a McLarenhez?
Alonso: Valószínűleg... igen.
Kérdés: Mi lett volna az?
Alonso: Ez a Renault-ra és rám tartozik.
Kérdés: Több pénz?
Alonso: Nem, nem több pénz; sokkal inkább a jövő.
Kérdés: Mi a legnagyobb változás veled kapcsolatban tavaly ilyenkorhoz képest?
Alonso: Az igazat megvallva semmi sem változott. Ugyanaz a pilóta vagyok. Ugyanilyen magabiztos voltam tavaly is, de egy versenyképes autóra vártam, hogy bizonyíthassak. Idén talán ugyanolyan magabiztos, ugyanolyan motivált vagyok és ismét nyerni akarok. De idén talán kisebb a nyomás. Tavaly talán egy fiatal tehetséges pilóta voltam, akinek bizonyítania kellett, hogy bajnokságot tud nyerni, nem csak versenyeket. És most talán sokkal nyugodtabb vagyok, mert talán jobban bízom magamban.
Kérdés: Nyerhetsz többet az idén?
Alonso: Igen, tavaly talán túlságosan óvatos voltam, mert meg akartam nyerni a bajnokságot. Idén meg akarom nyerni a bajnokságot, de nem vagyok akkora nyomás alatt.
Kérdés: Azt mondtad, hogy az évad második felében a V8-asok egyformák lesznek. Ez azt jelenti, hogy az évad első fele, amikor meg lehet nyerni a bajnokságot?
Alonso: Igen. Az a csapat, amelyik 100%-osan felkészülve érkezik az első versenyre, nagy előnyre tehet szert. A V10-esekkel az elmúlt három vagy négy évben sok gyártót láttunk a F1-be jönni, akiknek mostmár jó V10-eseik voltak az autókban, mint például a Toyota, a Honda, a Renault. Szerintem a V8-asokkal új kihívás előtt állnak a gyártók és hónapokba tellhet mire versenyképes motorokat építenek, ami kihívás a mérnököknek. A Renault-nál szerintem fantasztikus munkát végeztek. Nincsenek mechanikai problémáink, ami a tesztelés szempontjából nagyon jó. Több erőt kell találnunk a motorban, de biztos vagyok benne, hogy jó motorunk lesz az első néhány versenyen és ez talán sokat jelenthet.
Kérdés: Amikor a szerződésed lejár a Renault-val, a menedzsment szerződésed is lejár Flavióval?
Alonso: Nem, Flavio továbbra is a menedzserem lesz.
Kérdés: Szóval ha nem a pénz volt a gond a Renault-val, akkor arról van szó, hogy a Renault nem tudta megmondani, a F1-ben lesznek-e 2009-ben?
Alonso: Ki tudja? (mosolyog)
Kérdés: Ha nem mondod el nekünk mit nem ajánlott a Renault, elmondod mit ajánlott Ron Dennis?
Alonso: Semmit. Azt választottam, ami szerintem a legjobb a karrierem szempontjából.
Kérdés: Megnyerted tavaly a világbajnokságot, de az emberek azt mondják, hogy a McLarennek jobb autóha volt és Kimi több díjat is nyert mint az év pilótája. Bosszantott ez téged?
Alonso: Nem, nem, épp ellenkezőleg. Tetszik amikor az emberek ilyeneket mondanak, mert ez azt jelenti, hogy a győzelmeim vagy a világbajnoki címem még fájdalmasabb volt számukra...
Kérdés: Sokmindent elértél a karriered során. Öregnek érzed magad?
Alonso: Nem, nem, egyáltalán nem! Nagyon fiatalon kezdtem gokartozni és aztán elég gyorsan a F1-be jutottam és 19 éves voltam, amikor a Minardiba ülhettem. Most 24 vagyok és megnyertem a világbajnokságot. Szóval nem vagyok öreg, de sokmindent elértem rövid idő alatt. Ez nagyon jó dolog és hiszem, hogy segíti a karrierem és a jövőbeni eredményeimet. Ahogy egyre öregebb leszek, úgy szeretnék egyre többet elérni a csúcson.
Kérdés: Ha már a korról beszélünk. Mi a helyzet az öregfiúval, Michael Schumacherrel? Még mindig erős lesz, ha a Ferrari versenyképes autót készít?
Alonso: Igen, természetesen, efelől nincsenek kétségeim. A Ferrari már megmutatta az eddigi tesztek során, hogy Bahreinben számítani kell rájuk, szerintem az első név akit az időlistán láthatunk majd, Michael lesz. Valószínűleg ő lesz a favorit.
|